О молитвословиях и молебных пениях на разные случаи. Молебен

Справочник православного человека. Часть 3. Обряды Православной Церкви Пономарев Вячеслав

Чин общего молебна

Чин общего молебна

Молебен начинается возгласом священника «Благословен Бог наш, всегда, ныне и присно и во веки веков». Начинается первая часть молебна поется молитва призывания Святого Духа – «Царю Небесный…» и читается «обычное начало». Читаемый затем 142-й псалом звучит не на всяких молебнах. Основной принцип включения псалмов в состав того или иного чинопоследования состоит в том, чтобы смысл псалма соотносился с предметом прошений, заключенных в молитве.

Затем диакон возглашает «Бог Господь…» с положенными стихами, а хор «опевает»: «Бог Господь и явися нам, благословен грядый во Имя Господне». После этого поются следующие тропари Богородице, глас 4-й:

«К Богородице прилежно ныне притецем, грешнии и смиреннии, и припадем, в покаянии зовуще из глубины души: Владычице, помози, на ны милосердовавши, потщися, погибаем от множества прегрешений, не отврати Твоя рабы тщи, Тя бо и едину надежду ймамы» (дважды).

«Слава, и ныне» – «Не умолчим никогда, Богородице, силы Твоя глаголати, недостойнии: аще бо Ты не бы предстояла молящи, кто бы нас избавил от толиких бед, кто же бы сохранил до ныне свободны? Не отступим, Владычице, от Тебе: Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых».

После тропарей читается покаянный 50-й псалом и на этом заканчивается первая часть молебна. Вторую его часть открывает канон Пресвятой Богородице восьмого гласа, который должен петься без ирмосов, хотя в последовании молебна они напечатаны. Припев тропарей канона бывает разным, в зависимости от того, кому возносится молитва. Так, в каноне Пресвятой Троице припев: «Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе»; в каноне

Животворящему Кресту: «Слава, Господи, Кресту Твоему Честному»; в каноне Святителю Николаю: «Святителю отче Николае, моли Бога о нас» и т. д. В данном каноне – «Пресвятая Богородице, спаси нас».

После 3-й песни канона диакон возглашает сугубую ектенью: «Помилуй нас, Боже…», где поминает тех, о ком служат молебен: «Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и благопоспешении раба Божиего (или рабов Божиих, имярек). Поется тропарь : «Моление теплое и стена необоримая…».

И по 3-й и по 6-й песни поются тропари:

«Спаси от бед рабы Твоя, Богородице, яко вси по Бозе к Тебе прибегаем, яко нерушимей стене и предстательству».

«Призри благосердием, всепетая Богородице, на мое лютое телесе озлобление, и исцели души моея болезнь».

По 6-й песни положена малая ектенья, оканчивающаяся тем же возгласом, что и на утрени: «Ты бо еси Царь мира…». Затем читается или поется кондак Богородице, глас 6-й:

«Предстательство христиан непостыдное, ходатайство ко Творцу непреложное, не презри грешных молений гласы, но предвари, яко Благая, на помощь нас, верно зовущих Ти: ускори на молитву и потщися на умоление, предстательствующи присно, Богородице, чтущих Тя».

После 6-й песни на общем молебне читается Евангелие, предваряемое прокимном: «Помяну имя Твое во всяком роде и роде» и его стихом – «Слыши Дщи и виждь и приклони ухо Твое»:

Встав же Мария во дни сии, с поспешностью пошла в нагорную страну, в город Иудин, и вошла в дом Захарии, и приветствовала Елисавету. Когда Елисавета услышала приветствие Марии, взыграл младенец во чреве ее; и Елисавета исполнилась Святаго Духа, и воскликнула громким голосом, и сказала: благословенна Ты между женами, и благословен плод чрева Твоего! И откуда это мне, что пришла Матерь Господа моего ко мне? Ибо когда голос приветствия Твоего дошел до слуха моего, взыграл младенец радостно во чреве моем. И блаженна Уверовавшая, потому что совершится сказанное Ей от Господа. И сказала Мария: величит душа Моя Господа, и возрадовался дух Мой о Боге, Спасителе Моем, что призрел Он на смирение Рабы Своей, ибо отныне будут ублажать Меня все роды; что сотворил Мне величие Сильный, и свято имя Его; и милость Его в роды родов к боящимся Его; явил силу мышцы Своей; рассеял надменных помышлениями сердца их; низложил сильных с престолов, и вознес смиренных; алчущих исполнил благ, и богатящихся отпустил ни с чем; воспринял Израиля, отрока Своего, воспомянув милость, как говорил отцам нашим, к Аврааму и семени его до века. Пребыла же Мария с нею около трех месяцев, и возвратилась в дом свой (Лк.1; 39–56).

По окончании евангельского чтения поется:

«Слава» – «Молитвами Богородицы, Милостиве, очисти множество согрешений наших».

«И ныне» – «Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое».

Затем кондак, глас 6-й: «Не ввери мя человеческому предстательству, Пресвятая Владычице, но приими моление раба Твоего: скорбь бо обдержит мя, терпети не могу демонскаго стреляния, покрова не имам, ниже где прибегну окаянный, всегда побеждаем и утешения не имам, разве Тебе, Владычице мира: упование и предстательство верных, не презри моление мое, полезно сотвори». И ектенья.

Затем читаются три оставшиеся песни канона, после которых – «Достойно есть». Оканчивается вторая часть молебна стихирами: «Высшую небес и чистшую светлостей солнечных…» и т. д.

В заключительной, третьей части молебна звучит Трисвятое по «Отче наш…» с возгласом священника «Яко Твое есть царство, и сила, и слава Отца и Сына и Святаго Духа ныне и присно и во веки веков».

Затем читаются тропари, которые входят в состав вечерних молитв: «Помилуй нас, Господи, помилуй нас…». Далее диакон возглашает сугубую ектенью: «Помилуй нас, Боже…» и священник читает молитву ко Пресвятой Богородице: «О, Пресвятая Госпоже, Владычице Богородице, высши еси всех Ангел и Архангел и всея твари честнейши. Помощница еси обидимых, ненадеющихся надение, убогих Заступница, печальных утешение, алчущих Кормительница, нагих одеяние, больных исцеление, грешных спасение, христиан всех поможение и заступление.

О, Всемилостивая Госпоже, Дево Богородице, Владычице, милостию Твоею спаси и помилуй раб Твоих, Великого Господина и отца нашего Святейшаго Патриарха (имя), и преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы, и весь священнический и иноческий чин, богохранимую страну нашу, военачальники, градоначальники и христолюбивое воинство и доброхоты, и вся православныя христианы ризою Твоею честною защити, и умоли, Госпоже, из Тебе без Семене воплотившагося Христа Бога нашего, да препояшет нас силою Своею свыше на невидимыя и видимыя враги наша.

О, Всемилостивая Госпоже, Владычице Богородице, воздвигни нас из глубины греховныя и избави нас от глада, губительства, от труса и потопа, от огня и меча, от нахождения иноплеменных и междоусобныя брани, и от напрасныя смерти, и от нападения вражия, и от тлетворных ветр, и от смертоносныя язвы, и от всякаго зла. Подаждь, Госпоже, мир и здравие рабом Твоим, всем православным христианом, и просвети им ум и очи сердечныя, еже ко спасению, и сподоби ны, грешныя рабы Твоя, Царствия Сына Твоего, Христа Бога нашего, яко держава Его благословена и препрославлена, со Безначальным Его Отцем и с Пресвятым и Благим и Животворящим Его Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь». Молебен заканчивается отпустом.

Освящение боевого корабля

Чинопоследование общего молебна может быть образцом структуры любого молебного пения. В молебнах на различные потребы этот порядок молитв изменяется незначительно: туда включаются или не включаются чтения канона и Евангелия; добавляются прошения в ектеньи (в зависимости от предмета моления); изменяется заключительная молитва. Таким образом, зная последование общего молебна, можно ориентироваться в порядке совершения любого молебного пения. Далее будут даны особенности некоторых наиболее часто совершаемых молебнов.

Из книги Акционерные общества. ОАО и ЗАО. От создания до ликвидации автора Сапрыкин Сергей Юрьевич

1.12. Документы общего собрания акционеров Протокол общего собрания акционеров составляется в двух экземплярах не позднее 15 дней после его закрытия. Оба экземпляра подписываются председательствующим на общем собрании и секретарем. При проведении общего собрания

Из книги Еврейская диетология, или Расшифрованный кашрут автора Люкимсон Петр Ефимович

Что общего у Авраама с Одиссеем Наиболее известной попыткой объяснить истоки заповеди «Не вари козленка в молоке матери его» и по сей день остается статья крупнейшего английского этнографа и историка религий Дж. Дж. Фрэзера «Не вари козленка в молоке матери его»,

Из книги Новейшая книга фактов. Том 1 [Астрономия и астрофизика. География и другие науки о Земле. Биология и медицина] автора

Что общего у каракатицы и реактивного самолета? Каракатица движется в воде, а реактивный самолет – в воздухе, но оба используют один и тот же принцип движения. Реактивную силу тяги каракатица создает, выбрасывая воду из мантии, что позволяет ей при необходимости быстро

Из книги Новейшая книга фактов. Том 3 [Физика, химия и техника. История и археология. Разное] автора Кондрашов Анатолий Павлович

Что общего у Буратино и Карлсона? Карлсон – это не имя, как таковое, а общепринятая в скандинавских странах форма записи отчества, означающая в данном случае «сын Карла». Слово «Карлсон» означает что-то вроде русского «Степаныч» или «Петрович». А отцом Буратино, как

Из книги Энциклопедический словарь крылатых слов и выражений автора Серов Вадим Васильевич

Бог общего места Перевод с латинского: Deus loci communis [дэус лоци коммунис].Иносказательно о тех, кто склонен говорить банальности, изрекать прописные истины, говорить «общо», изъясняться «общими

Из книги 3333 каверзных вопроса и ответа автора Кондрашов Анатолий Павлович

Что общего между дрезиной и велосипедом? В 1813 году немецкий барон Карл Дрез фон Сауэрброн (баденский лесничий, родственник российского императора Александра I) установил на четырехколесную повозку – самокат рулевое управление. В 1815 году он усовершенствовал свое изделие.

Из книги Справочник по правописанию, произношению, литературному редактированию автора Розенталь Дитмар Эльяшевич

§ 191. Определение при существительном общего рода 1. Определение при существительных общего рода ставится в форме мужского или женского рода в зависимости от того, какого пола лицо обозначается этим существительным, например: Этот простофиля способен перепутать все на

Из книги Справочник православного человека. Часть 3. Обряды Православной Церкви автора Пономарев Вячеслав

Краткий устав-схема общего молебна I часть I частьВозглас иерея: «Благословен Бог наш…».«Царю Небесный…».«Обычное начало»: Трисвятое по «Отче наш…».Псалом 142-й: «Господи, услыши молитву мою…».«Бог Господь…» со стихами.Тропари: «К Богородице прилежно ныне

Из книги Я познаю мир. Сокровища Земли автора Голицын М. С.

Что общего у рапакиви с Александрийской колонной? Не менее известный строительный материал - гранит, а также другие магматические горные породы. Основные составляющие минералы гранита - кварц, полевые шпаты, слюда, темноцветные силикаты, магнетит, апатит,

Из книги 100 великих событий ХХ века автора Непомнящий Николай Николаевич

1957 Создание Общего рынка О Соединенных Штатах Европы писал еще В.И. Ленин. Прообразом их стало Европейское экономическое сообщество (ЕЭС), созданное в 1957 г. В настоящее время речь идет о формировании «единого экономического пространства», в котором решаются проблемы

Из книги Новейшая книга фактов. Том 1. Астрономия и астрофизика. География и другие науки о Земле. Биология и медицина автора Кондрашов Анатолий Павлович

Из книги Простукивание активных точек – метод пробуждения целительной энергии. С подробным атласом автора Коваль Дмитрий

Для общего улучшения самочувствия Простукивание для европейцев очень эффективно, как рефлексотерапия общего оздоровления. Мы приведем несколько практик, из которых вы сможете выбрать для себя самую любимую. Как говорят мастера восточного массажа, даже если у меня есть

Из книги Я познаю мир. Арктика и Антарктика автора Бочавер Алексей Львович

Что у них общего и чем они отличаются У Арктики и Антарктики – много общего. Прежде всего – морозы. В течение всего года, будь то лето или зима. И привычное для России ощущение, что на юге жарко, правильно только для нашего, Северного полушария. Как только мы пересечем

Из книги Выжигание по дереву [Техники, приемы, изделия] автора Подольский Юрий Федорович

Из книги Мир животных автора Ситников Виталий Павлович

Что общего между человеком и животным? Если немного пофантазировать, то можно найти немало общего, что объединяет человека не только с зайцем, но и со многими другими животными, например с мышью, кошкой, слоном, лошадью и даже гиеной. Человека, который работает не покладая

Из книги автора

Что общего между слоном и танком? Еще в античные времена, известные бесчисленными войнами, слоны действовали как живые танки. Они служили заслоном от пехоты и конницы врага, атаковали его, выступая впереди своей пехоты, первыми врывались на хорошо укрепленные позиции

Последование молебна с акафистом святому благоверному князю Александру Невскому в схиме Алексию

Святой Александр Невский

Молебен с акафистом святому Александру Невскому


Диакон: Благослови́, Влады́ко.

Священник: Благослове́н Бог наш всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.


Диакон: Сла́ва Тебе́, Бо́же наш, сла́ва Тебе́.

Хор: Царю́ Небе́сный, / Уте́шителю, Ду́ше и́стины, / И́же везде́ сый / и вся исполня́яй,/ Сокро́вище благи́х / и жи́зни Пода́телю, / прииди́ и всели́ся в ны, / и очи́сти ны от вся́кия скве́рны, / и спаси́, Бла́же, ду́ши на́ша.


Глас 4:

Диакон:

Стих 1: Испове́дайтеся Го́сподеви, я́ко благ, я́ко в век ми́лость Его́.

Хор: Бог Госпо́дь и яви́ся нам, благослове́н гряды́й во и́мя Госпо́дне.

Стих 2: Обыше́дше обыдо́ша мя, и и́менем Госпо́дним противля́хся им.

Хор: Бог Госпо́дь и яви́ся нам, благослове́н гряды́й во и́мя Госпо́дне.

Стих 3: Не умру́, но жив бу́ду, и пове́м дела́ Госпо́дня.

Хор: Бог Госпо́дь и яви́ся нам, благослове́н гряды́й во и́мя Госпо́дне.

Стих 4: Ка́мень, его́же небрего́ша зи́ждущий, сей бысть во главу́ у́гла: от Го́спода бысть сей, и есть ди́вен во очесе́х на́ших.

Хор: Бог Госпо́дь и яви́ся нам, благослове́н гряды́й во и́мя Госпо́дне.


Тропарь святого, глас 4:

Яко благочести́ваго ко́рене / пречестна́я о́трасль был еси́, блаже́нне Алекса́ндре: / яви́ бо тя Христо́с, / я́ко не́кое Боже́ственное сокро́вище Росси́йстей земли́, / но́ваго чудотво́рца, пресла́вна и Богоприя́тна. / И днесь соше́дшеся в па́мять твою́ ве́рою и любо́вию, / во псалме́х и пе́ниих ра́дующеся, сла́вим Го́спода, / да́вшаго тебе́ благода́ть исцеле́ний, / Его́же моли́ спасти́ град сей, / и держа́ве Росси́йской Богоуго́дней бы́ти, / и сыново́м Росси́йским спасти́ся. (Дважды)


Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.


Кондак, глас 8:

Я́ко звезду́ тя пресве́тлу, почита́ем, / от восто́ка возсия́вшую и на запа́д прише́дшую: / всю бо страну́ сию́ чудесы́ и добро́тою обогащ́аеши / и просвеща́еши ве́рою чту́щия па́мять твою́, Алекса́ндре блаже́нне. / Сего́ ра́ди дне́сь пра́зднуем твое́ успе́ние, лю́дие твои́ су́щии: / моли́ спасти́ Оте́чество твое́ и вся притека́ющия к раце моще́й твои́х / и ве́рно вопию́щия ти: / ра́дуйся, гра́ду на́шему утвержде́ние.


Запевы трижды:

Духовенство:

Хор: Святы́й благове́рный вели́кий кня́же Алекса́ндре, моли́ Бо́га о нас.

Духовенство: Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху.

Хор: И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Акафист святому благоверному великому князю Александру Невскому

Кондак 1

Избра́нному воево́де земли́ Росси́йский, све́тлому украше́нию Це́ркве Правосла́вныя, святому благоверному великому князю Александру Невскому, похва́льная воспису́юще, я́ко ве́рою враги́, ви́димыя же и неви́димыя, победи́вшему, и в вере своей, по речению апо́столову, добродетель, в добродетели же разум, в разуме же воздержание, в воздержании же терпение, в терпении же благочестие, братолюбие и любовь яви́вшему, со умилением и радостию возопии́м:

Икос 1

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 2

Видевше лепо́ту лица и теле́снаго в́озраста твоего, новогра́дстии людие ра́довахуся и сла́вляху Бога, взирающе на тя: мы же, помина́юще светлейшия па́че солнца доброде́тели твоя, блаженне Александре, просла́вившему тя Го́сподеви пои́м: Алилу́иа.

Икос 2

Разуме́л еси́, богому́дре Александре, я́ко прехо́дит о́браз ми́ра сего́, еди́но же есть на потре́бу челове́ком, е́́же благоугоди́ти Го́сподеви: сего́ ра́ди измла́да от любве к миру и я́же в мире уклони́лся еси́, вожделе́в же зде су́щими стяжа́ти небе́сная, я́ко верный раб, Го́споду во всем житии́ неле́ностно послужи́л еси́. Те́мже вопие́м ти:

Радуйся, подви́жниче веры, угожде́ние Богу па́че всего предызбра́вый.

Радуйся, подобне Аврааму во всем житии непорочно пред Богом поживый.

Радуйся, Исааково послушание показавыи;

Радуйся, путем Иаковля смиренномудрия ходивый.

Радуйся, Иосифову чистоту и целомудрие стяжавый;

Радуйся, Моисееву любовь к людем своим в себе явивый.

Радуйся, якоже Самуил чиста себе от всякаго любостяжания соблюдавый;

Радуйся, кротостию Давидовою враги своя победивый.

Радуйся, Петровой пламенней вере поревновавый;

Радуйся, с Павлом игу Христову себе поработивый.

Радуйся, богомудрие Иоанново подвигом поучения в слове Божием снискавый;

Радуйся, многих святых добродетели в себе совокупивый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 3

Силою веры стяжал еси, блаженне Александре, высшее любомудрие, егоже ради, презирая плоть, прилежал еси о души безсмертней: темже ублажающе тя, яко стяжавша ныне безсмертие, вопием прославившему тя Христу: Аллилуиа.

Икос 3

Имеяй всегда пред очима своима Господа, трезвенно пожил еси, блаженне Александре, и вся яже творил еси, творя во славу Божию, угодил еси Богу, Емуже предстоиши ныне с лики от века угодивших: темже радующеся о тебе, зовем ти:

Радуйся, истиннаго трезвения подвижниче;

Радуйся, спасительнаго созерцания любителю.

Радуйся, наставниче наш в подвиге от мира удаления;

Радуйся, стяжателю совершеннаго дара бодрственнаго себе внимания.

Радуйся, всякаго безсловеснаго вожделения твердый противоборниче;

Радуйся, благочестия добрый подвижниче, преуспевый в разуме и деянии.

Радуйся, яко силою молитвы препобедил еси диавольская искушения;

Радуйся, яко себе от греха оградил еси последних воспоминанием.

Радуйся, яко возлюбил еси душею еже о небесных помышление;

Радуйся, яко преуспел еси в неленостных яже к Богу молитвенных предстояниих.

Радуйся, яко все житие свое освящал еси непрестанным Имене Вожия призыванием;

Радуйся, яко угождал еси Господеви всяким благоугождением.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 4

Бури искушений воздвигоша врази и противу тебе, блаженне Александре. Ты же препобедил еси сия силою благодати Христовы: темже ныне, к тихому пристанищу притек, с лики искушенных в мире, победивших же мир, вопиеши Христу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышав Павла, глаголюща: «Всяк подвизаяйся от всех воздержится», вся в уметы вменил еси, блаженне Александре, да Христа приобрящеши: подвигами же отвержения себе и ко благим делом принуждения стяжал еси свободу славы чад Божиих: темже ублажающе тя, вопием ти таковая:

Радуйся, образ отвержения себе нам показавый;

Радуйся, ношению креста в последовании Христу нас научивый.

Радуйся, плоть со страстьми и похотьми ея поправый;

Радуйся, житием твоим суету мира обличивый.

Радуйся, всякое пристрастие земное от себе отгнавый;

Радуйся, разум свой в послушание веры пленивый.

Радуйся, волею своею благое иго заповедей Христовых подъявый;

Радуйся, сердце свое от всякия страсти душевредныя чисто сохранивый.

Радуйся, себе Богу всесовершенне предавый;

Радуйся, чрез все житие свое Богу послуживый.

Радуйся, совершением заповедей любовь к себе Божию стяжавый;

Радуйся, наследие Царствия благоугождением Богу улучивый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 5

Боготечною звездою прешел еси в мире, блаженне Александре, блистающ славою и добродетелию: темже ныне сияеши на Небесех славою вечною с лики праведник, с нимиже выну воспеваеши Христу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше тя, блаженне Александре, николиже во бранех побеждаема, всегда же побеждающа, невернии единаго имене твоего устрашахуся, мы же, поминающе исполненное веры мужество твое, ублажаем тя, глаголюще:

Радуйся, доблественный в защиту веры и Церкве воителю;

Радуйся, своея земли мужественный защитителю.

Радуйся, наветов вражиих мудрый разорителю;

Радуйся, мира безпомощных сильный оградителю.

Радуйся, воинства свейскаго на брегах Невских славный победителю;

Радуйся, безопасности всея северныя страны земли Российския охранителю.

Радуйся, злых козней иноверия, подвигших чуждую рать на землю нашу, разрушителю;

Радуйся, законов правды богоукрепляемый утвердителю.

Радуйся, Пскова, отечества святыя Ольги, свободителю;

Радуйся, ненавидевших мира умирителю.

Радуйся, буйства неустроенныя в тыя дни Литвы укротителю;

Радуйся, во всех сих бранех христолюбиваго воинства своего мудрый предводителю.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 6

Проповедника кротости и терпения явил еси себе, блаженне Александре, посреди преславных побед твоих: темже и стяжал еси сугубый венец от Царя Христа, Емуже предстоиши ныне, вопия: Аллилуиа.

Икос 6

Провозсиял еси, блаженне Александре, паче мужества, терпением твоим, егоже стяжал еси, взирая на Начальника веры и Совершителя Иисуса, Иже вместо предлежащия ему радосте претерпе Крест: темже восхваляюще тя, усердно вопием:

Радуйся, до конца в подвизех служения Богу претерпевый;

Радуйся, терпению Христову верно подражавый.

Радуйся, силу заповеди Христовы, яже о любви ко врагом, премудро уразумевый;

Радуйся, и согрешшим противу тебе избавленным тобою людем любовь истинную показавый.

Радуйся, во искушении от народа своего хитрость лукавого прозревый;

Радуйся, мирным отбытием своим из земли своея злобу врага поправый.

Радуйся, и во всем житии своем ухищрения сатаны проразумевый;

Радуйся, злое благим, по апостолу, выну препобеждавый.

Радуйся, паки, в годину скорби, в помощь оскорбившему тя Новуграду предуспевый;

Радуйся, сего ради пламенную любовь от народа своего себе снискавый.

Радуйся, Божия посещения, болезни и лишения, со упованием терпевый;

Радуйся, сего ради светлый венец от Господа стяжавый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 7

Хотяй провозсияти тебе всеми добродетельми, блаженне Александре, Владыка Христос призвал есть тебе к служению людем своим во дни посещения: ты же притяжал еси к терпению смирение, егоже ради ныне превознесен еси, предстоя Богу с песнию: Аллилуиа.

Икос 7

Дивно бе видети, како непобедимый воитель смиренно преклоняет главу свою пред неверными, ихже посла Господь на люди своя ради грех их: дивно же есть и воспомянути непобедимое смирение твое, блаженне Александре, имже и Господеви благоугодил еси, и люди своя спасл еси. Темже благодарно вопием ти:

Радуйся, смирения Господня подражателю;

Радуйся, подобающаго богопоставленным властем почитания учителю.

Радуйся, всякаго превозношения противоборче;

Радуйся, истиннаго послушания подвижниче.

Радуйся, всем нам образе вернаго Богу служения;

Радуйся, начальствующим наставниче в богоприятном людем предстоянии.

Радуйся, подвластных руководителю в богозаповеданном предержащим властем повиновении;

Радуйся, яко многажды ради блага людей своих путьшествовал еси к безбожным, ни во чтоже вменяя яже от них испытания.

Радуйся, яко не устрашился еси, призвав Бога, прийти к Батыеви, исполняя его веление;

Радуйся, яко многащи воспринимал еси на себе страшный ответ о неразумных народа своего востаниих.

Радуйся, яко оградил еси люди твоя от зловреднаго с неверными общения;

Радуйся, яко мудре оградил еси в земли своей отеческия доблести и предания.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 8

Странническое житие прешел еси на земли, блаженне Александре, не ведый покоя в трудех своих и не имый зде пребывающаго града, но грядущаго взыскуяй: сего ради ныне, блаженне, вселился еси в вечных обителех, выну поя Богу: Аллилуиа.

Икос 8

Всею душею послужив Господу и всем житием своим благоугодив ему, прославился еси благочестием, егоже ради и исповедник явился еси веры Христовы, блаженне Александре: поминающе убо подвиг исповедничества твоего, вопием ти:

Радуйся, злобы неверных не устрашивыйся;

Радуйся, твари паче Создавшаго не послуживый.

Радуйся, солнцу и огню в стане безбожных не поклонивыйся;

Радуйся, веру свою во искушении сохранивый.

Радуйся, велению безбожному не покоривыйся;

Радуйся, твердый проповедник веры пред неверными себе явивый.

Радуйся, с сугубою славою, по исповедании своем, в землю свою возвративыйся;

Радуйся, во всем житии верным вере отцев пребывый.

Радуйся, от лести иноверия премудре уклонивыйся;

Радуйся, лукавство проповедников лжеверия яве обличивый.

Радуйся, твердый защитник правоверия явивыйся;

Радуйся, лжесловесие врагов Православия словом здравым препобедивый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 9

Всего себе повинув Богови, яко раб благий и верный послужил еси Ему, блаженне Александре, паче сверстник твоих для земли твоея потрудився: темже и внити сподобился еси в радость Господа своего, Емуже предстоиши ныне, со Ангелы поя: Аллилуиа.

Икос 9

Витийствующий язык не возмогл бы восхвалити дела твоя, блаженне Александре, яже совершил еси, полагая по братии душу свою: смиренно убо поминающе сицевая исправления твоя, умиленную песнь приносим ти, глаголюще:

Радуйся, братолюбия христианскаго приискренний ревнителю;

Радуйся, Моисеевы и Павловы любве ко братии подражателю.

Радуйся, заповедей Христовых яже о любви верный исполнителю;

Радуйся, и всех нас в любви к присным дивный наставниче.

Радуйся, примером своим паче слова явивыйся стязающихся о наследии братии своих примиритель;

Радуйся, о благе народа усердно в житии своем пекийся.

Радуйся, общаго мира во днех своих устроителю;

Радуйся, изгнаннаго страхом нашествий татарских народа своего собирателю.

Радуйся, безпомощных присный защитителю;

Радуйся, нищих и алчущих питателю.

Радуйся, сирых сильный покровителю;

Радуйся, и ныне всех скорбящих и нуждающихся мощный пред Господом предстателю.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 10

Спасти хотя душу свою, ведый же, яко не имущему любве к Богу никиими же подвигами и добродетельми улучити спасение возможно есть, стяжал еси венец добродетелей, еже есть любовь к Богу, Емуже предстоя ныне, радостно вопиеши: Аллилуиа.

Икос 10

Царя Небеснаго возлюбив от всего сердца твоего, и от всея души твоея, и всею мыслию твоею, принесл еси Ему, блаженне Александре, последи многоразличных приношений веры и усердия, себе самаго в жертву живу, святу, благоугодну: темже ублажающе тя, вопием ти:

Радуйся, в житии своем всеми богоугодными делы Господеви послуживый;

Радуйся, обетами иночества святое житие свое увенчавый.

Радуйся, многи храмы Божий, безбожными раззоренныя, обновивый;

Радуйся, к просиянию подвигов постничества обители святыя созидавый.

Радуйся, подвизающихся измлада в благочестии ради Бога возлюбивый;

Радуйся, ангельский образ и себе чистою душею предызбравый.

Радуйся, в конец жития своего всего себе Богу посвятивый;

Радуйся, приятием схимы, с новым именем Алексия, всесовершенне себе Богу предавый.

Радуйся, обетом девства чистоту сердца своего явивый;

Радуйся, обетом нестяжания высоту духа своего показавый.

Радуйся, обетом послушания всецелое служение свое Единому Богу во веки утвердивый;

Радуйся, к венцу мудраго и благаго князя мзду инока притяжавый.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 11

Пение погребальное слезами растворяшеся у гроба твоего, блаженне Алексадре; людие твои плакахуся о тебе, солнце земли Русския, в полудни зашедшем, и рыдания прерываху умиленную песнь их к Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Свет славы небесныя осия тя вскоре, блаженне Александре, утешая плачущия люди твоя: темже видяще при гробе твоем знамения и чудеса, сынове российстии достойне призываху тя, яко в молитвах предстателя; мы же, понимающе скорое заступление твое, вопием ти:

Радуйся, угодниче Божий, в самом погребении прославление от Бога получивый;

Радуйся, скорый предстателю наш, егоже призываху отцы наши в нуждех и озлоблениих.

Радуйся, в борьбе с татары князю Димитрию Донскому вспоможение явивый;

Радуйся, царю Иоанну и казанцы одоление исходатаивый.

Радуйся, исцеления многоразличныя всем подаваяй;

Радуйся, слепым зрение молитвою твоею возвращаяй.

Радуйся, хромым, припадающим ко гробу твоему, хождение даруяй;

Радуйся, разслабленных неможение врачуяй.

Радуйся, одержимым от бесов свобождение подаваяй;

Радуйся, безнадежных надеждою спасения оживляяй.

Радуйся, в погубльших разум разумение возставляяй;

Радуйся, от гроба твоего многообразныя чудотворения присно источаяй.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 12

Благодать познавше, живущую в нетленных мощех твоих, людие владимирстии с любовию прихождаху ко святей раце твоей и, радостно лобызающе ю, славляху о тебе Бога, прославляющаго святыя Своя, со умилением вопиюще Ему: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще добродетели и чудеса твоя, радостию сретаху и провождаху отцы наши святое тело твое, егда, преселяхуся святыя мощи твоя на новое место покоища в славном святаго Петра граде: и мы ныне, радующеся о небесней славе твоей и обитании нетленных мощей твоих в богоизбранном граде сем со онеми вопием ти:

Радуйся, российский Иосифе, на новое место упокоения преселивыйся;

Радуйся, всех концев земли Российския покровителю.

Радуйся, Петрова града благонадежное утверждение;

Радуйся, тогоже во бранех Небесный защитителю.

Радуйся, северныя столицы неоцененное украшение;

Радуйся, тезоименитыя тебе обители славо и утверждение.

Радуйся, народу русскому здравие же и спасение молитвами твоими подаваяй;

Радуйся, всех упование на тя возложивших, богомудрый учителю.

Радуйся, иноком, яко инок, полезное, примером жизни своея, наставление преподаваяй;

Радуйся, мирским людем, яко в мире потрудивыйся, к добродетелем общежития руководителю.

Радуйся, нетлением своим всем нам надежду воскресения подаваяй;

Радуйся, всех нас в напастех и скорбех поборниче, хранителю и свободителю.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 13

О святый благоверный великий княже Александре! От благоговейных сердец приносимую ти, аще и недостойную, хвалебную песнь сию, приими от нас, яко усердную жертву сердец, любящих тя и ублажающих святую память твою. Охраняй всех нас молитвами твоими: огради ходатайствы твоими град твой и вся люди земли Российския, да тихое и безмолвное житие поживше в нынешнем веце блаженство вечное наследим и купно с тобою и всеми святыми выну сподобимся воспевати Богу: Аллилуиа.

(Сей кондак читается трижды.)

Икос 1

Со Ангелы и всеми святыми предстои́ши ныне Христу, блаже́нне Александре, моля́ся о любо́вию чту́щих тя: темже, помина́юще, я́ко измла́да Христа возлюбив, к небесным духом прилепи́лся еси́, безпло́тных подража́в житию́, ублажаем тя, вопиюще:

Радуйся, ко́рене благочести́ваго о́трасле пречестна́я.

Радуйся, благове́рия предков насле́дниче.

Радуйся, доброде́телей отца боголюби́ваго подража́телю.

Радуйся, кро́тости и благоче́стия ма́терняго прее́мниче.

Радуйся, вождю́ к небесе́м ста́да своего христолюби́ваго.

Радуйся, в житии всех рабов Божиих дру́же и ревни́телей благочестия собесе́дниче.

Радуйся, преподо́бных ли́ка богосве́тлаго соприча́стниче.

Радуйся, веры Христовы непобедимый испове́дниче.

Радуйся, во́лею му́чениче, сликовству́яй ныне со́нму мучеников добропобе́дному.

Радуйся, христианскаго упова́ния и любве́ всем нам девственный проповедниче.

Радуйся, уста́вов и чи́на церковнаго благоле́пнаго ревнителю.

Радуйся, верных чад Церкве и угодников Божиих сонасле́дниче.

Радуйся, святый благоверный великий княже Александре.

Кондак 1

Диакон: Во́нмем, прему́дрость, во́нмем. Проки́мен, глас четве́ртый:

Честна́ пред Го́сподем сме́рть преподо́бных Его́.

Хор: Честна пред Го́сподем сме́рть преподо́бных Его́.

Диакон: Что́ возда́м Го́сподеви о все́х, я́же воздаде́ ми.

Хор: Честна́ пред Го́сподем сме́рть преподо́бных Его.

Диакон: Честна́ пред Го́сподем.

Хор: Сме́рть преподо́бных Его́.

Диакон: Го́споду помо́лимся.

Хор: Го́споди, поми́луй.

Священник: Я́ко свят еси́, Бо́же на́ш, и во святы́х почива́еши, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Хор: Ами́нь.

Диакон: Всякое дыхание да хвалит Господа.

Хор:

Диакон: Хвали́те Бо́га во святы́х Его́, хвали́те Его́ во утверже́нии си́лы Его́.

Хор: Вся́кое дыха́ние да хва́лит Го́спода.

Диакон: Вся́кое дыха́ние.

Хор: Да хва́лит Го́спода.

Диакон: И о сподо́битися нам слы́шанию свята́го Ева́нгелия Го́спода Бо́га мо́лим.

Хор: Го́споди, поми́луй. (Трижды.)

Диакон: Прему́дрость, про́сти, услы́шим свята́го Ева́нгелия.

Священник: Мир всем.

Хор: И ду́хови твоему́.

Священник: От Матфе́я, свята́го Ева́нгелия чте́ние.

Хор: Сла́ва Тебе́, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Диакон: Во́нмем.


Священник чтет Евангелие от Матфея (зачало 43, гл. 11, ст. 27–30):


Рече́ Госпо́дь Свои́м ученико́м: Вся́ Мне́ пре́дана су́ть Отце́м Мои́м, и никто́же зна́ет Сы́на, то́кмо Оте́ц: ни Отца́ кто́ зна́ет, то́кмо Сы́н, и ему́же а́ще во́лит Сы́н откры́ти. Прииди́те ко мне́ вси́ тружда́ющиися и обремене́ннии, и А́з упоко́ю вы́. Возми́те и́го Мое́ на себе́, и научи́теся от Мене́, я́ко кро́ток е́смь и смире́н се́рдцем: и обря́щете поко́й душа́м ва́шим. И́го бо Мое́ бла́го, и бре́мя Мое́ легко́ е́сть.

Л.

Д. Вонмем.

И священник читает Евангелие. И по окончании его:

Л. Слава Тебе, Господи, слава Тебе.

Воскресная песнь после Евангелия

Воскресение Христово видевше, поклонимся Святому Господу Иисусу, единому безгрешному. Кресту Твоему поклоняемся, Христе, и святое воскресение Твое поем и славим: Ты бо еси Бог наш, разве Тебе иного не знаем, имя Твое именуем. Приидите вси вернии, поклонимся святому Христову воскресению: се бо прииде Крестом радость всему миру, всегда благословяще Господа, поем воскресение Его: распятие бо претерпев, смертию смерть разруши.

Псалом 50-ый

Слава: Молитвами Апостолов, Милостиве, очисти множества согрешений наших.

И ныне: Молитвами Богородицы, Милостиве, очисти множества согрешений наших.

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое.

От недели Мытаря и Фарисея до пятой недели св. Четыреде-сятницы, вместо Молитвами апостолов, после 50-го пс. поем:

Слава: Покаяния отверзи ми двери, Жизнодавче, утренюет бо дух мой ко храму святому Твоему; храм носяй телесный весь осквернен: но яко щедр, очисти благоутробною Твоею милостию.

И ныне: На спасения стези настави мя, Богородице, студными бо окалях душу грехми, и в лености все житие мое иждих.

Помилуй мя, Боже, по велпцей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое.

Множества содеянных мною лютых, помышляя окаянный, трепещу страшнаго дне суднаго: но надеяся на милость благоутробия Твоего, яко Давид вопию Ти: помилуй мя, Боже, по велицей Твоей милости.

Диакон или священник:

Д. Спаси, Боже, люди Твоя…

Л. Господи, помилуй (12раз).

Возглас: Милостию и щедротами и человеколюбием Единороднаго Твоего Сына, с Ним же благословен еси, со пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом ныне, и присно и во веки веков.

И начинаем каноны. По третьей песни малая ектения и возглас: Яко Ты еси Бог наш. По шестой песни - опять малая ектения и возглас: Ты бо еси Царь мира и Спас душ наших. По восьмой песни - Хвалим, благословим, покланяемся Господеви, поюще и превозносяще во вся веки.

Затем катавасия и бывает каждение. Диакон (или священник) возглашает: Богородицу и Матерь Света в песнех возвеличим.

Песнь Богородицы:

Величит душа моя Господа, и возрадовася дух мой о Бозе, Спасе моем.

Честнейшую херувим и славнейшую без сравнения серафим, без нетления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем .

Яко призре на смирение рабы Своея: се бо отныне ублажат мя вси роды.

Честнейшую…

Яко сотвори величие Сильный, и свято имя Его, и милость Его в роды родов боящимся Его.

Честнейшую…

Сотвори державу мышцею Своею, расточи гордыя мыслию сердца их.

Честнейшую…

Низложи сильныя со престол, и вознесе смиренныя, алчущия исполни благ и богатящияся отпусти тщи.

Честнейшую…

Восприят Израиля отрока Своего, помянути милости, якоже глагола ко отцем нашим Аврааму и семени его даже до века.

Честнейшую…

Затем девятая песнь канона. После малой ектении возглас: Яко Тя хвалят вся силы небесныя, и Тебе славу воссылаем. Если воскресенье: Свят Господь Бог наш (трижды) и ексапостиларий.

Посем начинаем:

Всякое дыхание да хвалит Господа.

Хвалите Господа с небес, хвалите Его в вышних. Тебе подобает песнь Богу.

Хвалите Его вси ангели Его, хвалите Его вся силы Его. Тебе подобает песнь Богу.

По стихирах Слава: стихира евангельская, или празднику, или святому. И ныне: Богородичен, в воскресенье же:

Преблагословенна еси, Богородице Дево, Воплощшим бо ся из Тебе ад пленися, Адам воззвася, клятва потребися, Ева свободися, смерть умертвися, и мы ожихом. Тем воспевающе вопием: благословен Христос Бог, благоволивый тако, слава Тебе.

Священник возглашает: Слава Тебе, показавшему нам свет.

Великое славословие

Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение. Хвалим Тя, благословим Тя, кланяем Ти ся, славословим Тя, благодарим Тя, великия ради славы Твоея. Господи, Царю Небесный, Боже

Отче Вседержителю. Господи, Сыне Единородный, Иисусе Христе и Святый Душе. Господи Боже, Агнче Божий, Сыне Отеч, вземляй грех мира, помилуй нас; вземляй грехи мира, приими молитву нашу. Седяй одесную Отца, помилуй нас. Яко Ты еси един свят, Ты еси един Господь, Иисус Христос, во славу Бога Отца. Аминь.

На всяк день благословлю Тя, и восхвалю имя Твое во веки, и в век века. Сподоби, Господи, в день сей без греха сохранитися нам. Благословен еси, Господи Боже Отец наших, и хвально и прославлено имя Твое во веки. Аминь. Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя.

Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим (трижды).

Господи, прибежище был еси нам в род и род. Аз рех: Господи, помилуй мя, исцели душу мою, яко согреших Тебе.

Господи, к Тебе прибегох, научи мя творити волю Твою, яко Ты еси Бог мой, яко у Тебе источник живота, во свете Твоем узрим свет. Пробави милость Твою ведущим Тя.

Трисвятое.

Тропарь Воскресный

1, 3, 5, 7 гласа:

Днесь спасение миру бысть, поем Воскресшему из гроба, и начальнику жизни нашея: разрушив бо смертию смерть, победу даде нам и велию милость.

2, 4 , 6, 8 гласа: Воскрес из гроба, и узы растерзал еси ада, разрушил еси осуждение смерти, Господи, вся от сетей врага избавивый: явивый же Себе апостолом Твоим, послал еси я на проповедь, и теми мир Твой подал еси вселенней, едине многомилостиве.

Ектения сугубая

Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей (см. стр. 36)

И ектения просительная:

Д. Исполним утреннюю молитву нашу Господеви.

Л. Господи, помилуй.

Д Заступи, спаси (см. стр. 41).

Возглас: Яко Бог милости и щедрот и человеколюбия еси…

Св. Мир всем.

Л. И духови Твоему.

Д Главы наша Господеви приклоним.

Л. Тебе, Господи.

Прочитав тайно молитву главопреклонения:

Св. Твое бо есть еже миловати и спасати ны, Боже наш, и Тебе славу воссылаем: Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.

Л. Аминь.

Д Премудрость.

Л. Благослови.

Обычное начало: Благословен Бог… Царю небесный… и прочее.

Затем: Бог Господь, и явися нам, благословен грядый во имя Господне (со стихами).

И тропарь, кому поется молебен.

Иисусу, тропарь, гл. 2. Пречистому Твоему образу поклоняемся, Благпй, просяще прощения прегрешений наших, Христе Боже: волею бо благоволил еси плотию взыти на крест, да избавиши, яже создал еси, от работы вражия. Тем благодарственно вопием Ти: радости исполнил еси вся, Спасе наш, пришедый спасти мир.

Богородице, тропарь, гл. 4. К Богородице прилежно ныне притецем грешнии и смиреннии, и припадем в покаянии зовуще из глубины души: Владычице, помози, на ны милосердовавши: потщися, погибаем от множества прегрешений, не отврати Твоя рабы тщи, Тя бо и едину надежду имамы.

Слава… и ныне… гл. 4. Не умолчим никогда, Богородице, силы Твоя глаголати недостойнии: аще бо Ты не бы предстояла молящи, кто бы нас избавил от толиких бед; кто же бы сохранил до ныне свободны. Не отступим, Владычице, от Тебе, Твоя бо рабы спасаеши присно от всяких лютых.

(по Часослову с. 176)

Даже при поверхностном знакомстве со структурой православного богослужения можно заметить, что общий молебен ко Пресвятой Богородице, взятый литургической традицией за образец при совершении иных молебных чинопоследований и молебнов в честь святых, рассматривается Уставом в качестве ежедневно совершаемой службы суточного круга, наряду с вечерней, повечерием, полунощницей, часами и утреней. В Часослове, включающем в себя порядок и неизменные тексты служб суточного богослужебного цикла, помещается и молебен ко Пресвятой Богородице. Это обстоятельство свидетельствует об особом значении, какое придается Уставом молебному пению в системе православного богослужения. Отнесение молебна Пресвятой Богородице к службам суточного круга подтверждается общей для всех Афонских монастырей традицией, согласно которой ежедневно, кроме праздничных, субботних и воскресных дней, поется молебен Пресвятой Богородице. В разных монастырях в пении молебна Божией Матери имеются различные особенности, но все обители объединяет то, что молебен воспринимается как обязательная служба суточного круга. Молебен в монастырях Святой Горы Афон может петься в конце вечерни (после «Ныне отпущаеши...»), отдельно от нее (после отпуста), перед Литургией (после 6-го часа), на Литургии (после «Един Свят...» перед пением киноника и после заамвонной молитвы), а также самостоятельно после окончания Литургии.

Говоря о целесообразности рассмотрения порядка общего молебна, нельзя не отметить, что в прикладном отношении совершение всех прочих молебных чинов и молитвословий не вызывает особых сложностей у их совершителей, потому что необходимые уставные указания приводятся с исчерпывающей полнотой в богослужебных книгах. Общий же молебен Уставом излагается на примере Молебного пения ко Пресвятой Богородице, и оно используется в качестве образца, когда молебен совершается в честь какого-либо святого. Кроме того имеется несколько источников уставных указаний по совершению молебнов, что несколько затрудняет задачу для священнослужителей и участников богослужения, желающих совершить чинопоследование молебна в соответствии с литургическими нормами.

К сожалению, приходится констатировать, что из-за стремления к чрезмерному и неоправданному сокращению богослужения общий молебен, наравне с Таинством Крещения и чином отпевания, «пострадал» наиболее серьезно. В современном приходском обиходе молебен часто приобретает совершенно неузнаваемый вид. Будучи сокращаемым за счет важнейших элементов и молитвословий, он превращается в безликое, весьма примитивное чинопоследование, упрощенный вид которого противоречит всему строю православного богослужения, уникальному по богатству форм и внутреннему разнообразию. Такое неутешительное состояние дел в совершении чинопоследований молебных пений на приходах также является причиной подробного рассмотрения данного вопроса.

Устав общего молебна Пресвятой Богородице содержится в Часослове, Октоихе и Следованной Псалтири. В Требнике даются указания, адаптированные к пению молебна какому-либо святому, с приведением особых прошений и молитв для разных случаев. Указания Триоди Постной, содержащей порядок молебна вмч. Феодору Тирону в пяток вечера 1-й седмицы св. Четыредесятницы, также могут быть полезны при рассмотрении вопроса о пении молебнов.

По своей структуре чинопоследование общего молебна уподобляется утрене, от которой сохраняется псалом 142-й, последний в шестопсалмии, Бог Господь и тропари, псалом 50-й, канон, ектении сугубая и малая, и Евангелие со всем, что на утрене предшествует ему и сопровождает, начиная с прокимна и заканчивая возгласом: Милостию и щедротами... Аналогично утрене, молебен «от начала и до отпуста» совершается при открытой завесе царских врат (Типикон, глава 23). В приходской практике существует традиция совершения молебна в торжественных случаях при открытых царских вратах.

Порядок общего молебна ко Пресвятой Богородице Комментарии
Благословен Бог наш… Если в молебне участвует диакон, то перед возгласом священника он произносит: Благослови, владыко.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Царю Небесный… Трисвятое по Отче наш… Возглас: Яко Твое есть Царство… Господи, помилуй (12 раз), Слава, и ныне:
Приидите, поклонимся (трижды); Псалом 142-й; Слава, и ныне: Аллилуиа (трижды)
Бог Господь со стихами Тропари на Бог Господь: К Богородице прилежно… (дважды); Слава, и ныне: Не умолчим никогда, Богородице… Если молебен совершается в честь святого, тропари поются следующим образом: тропарь святого (дважды), «Слава, и ныне» – Богородичен воскресный по гласу тропаря (приложение 3-е).
Псалом 50-й
Канон На общем молебне Пресвятой Богородице могут петься два канона: малый молебный, глас 8-й: Воду прошед... (см. в Часослове и Следованной Псалтири в последовании молебна) или великий молебный, глас тот же: Колесницегонителя фараона... (см. канон молебный ко Пресвятой Богородице изрядный в конце Октоиха) Канон на молебне поется на 4 (без ирмосов), с молебными припевами: Пресвятая Богородице, спаси нас, Преподобне отче (имя рек), моли Бога о нас, и т. п. Предпоследний тропарь в каждой песни поется на Славу, последний – на И ныне. По 8-й песни, согласно указанию Октоиха, поется Хвалим, благословим..., и ирмос 8-й песни. На молебне ирмосы канона не поются, кроме ирмосов в 8-й и 9-й песнях (см. приложение Октоиха). Нечетные песни канона, согласно Уставу, начинает петь правый (т. е. 1-й) лик, четные – левый (2-й). Если молебен совершается в честь святого, то поется канон утрени из минейной службы святого с соответствующими припевами.
По 3-й песни канона: катавасия: Спаси от бед... и Призри благосердием...; малая сугубая ектения с прошением «за нихже поется молебен»: Еще молимся о милости, жизни...; Господи, помилуй (15 раз); седален, глас 2-й: Моление теплое... Если молебен совершается Спасителю, то по 3-й и 6-й песнях катавасия – Избави от бед рабы Твоя, Многомилостиве...; если молебен в честь святого, катавасия – Моли Бога о нас, (имя рек), яко мы усердно к тебе прибегаем… Ектения по 3-й песни, согласно Часослову, назначается малая сугубая: Помилуй нас, Боже (см. на утрене в составе двупсалмия) с добавлением особого прошения «за нихже поется молебен»: Еще молимся о милости, жизни..., на которое, в отличие от прочих прошений, хор поет Господи, помилуй (15 раз). Возглас сугубой ектении обычный – Яко Милостив... По указаниям Октоиха, ектения по 3-й песни начинается словами малой ектении: Паки и паки... (остальные прошения и возглас – как в Часослове). Если молебен совершается святому, то по 3-й песни – седален святого (см. в каноне, вслужбе Минеи). «Слава, и ныне» – Богородичен седальна (наряду). Если на молебне по 6-й песни канона поется акафист, возможно перенесение кондака (и икоса) с 6-й песни на 3-ю песнь и пение их перед седальнами.
По 6-й песни канона: катавасия: Спаси от бед... и Призри благосердием...; малая обычная или малая сугубая ектения (см. по 3-й песни); кондак, глас 6-й: Предстательство христиан...; [Акафист] прокимен, глас 4-й: Помяну имя Твое...; стих: Слыши, Дщи, и виждь...; И о сподобитися нам...; Премудрость, прости, услышим... Мир всем, и т. д. Чтение Евангелия – Лк., зач. 4. Слава: Молитвами, Богородицы... И ныне: Молитвами, Богородицы... Помилуй мя, Боже... Стихира, глас 6-й: Не ввери мя человеческому предстательству... Молитва литии: Спаси, Боже, люди Твоя...; Господи, помилуй (12 раз); Милостию и щедротами... По 6-й песни Часослов и Требник указывают произнесение обычной малой ектении: Паки и паки... Заступи, спаси... Пресвятую, Пречистую... с возгласом: Ты бо еси Царь мира... В Октоихе же оговаривается, что обычная малая ектения произносится, если молебен поется «во общую пользу». Если же молебен совершается специально о здравии кого-либо, возглашается малая сугубая ектения (как по 3-й песни). Следованная Псалтирь по 6-й песни также предписывает: «священник поминает, якоже изъявися» (т. е. произносит малую сугубую ектению с особым прошением; см. по 3-й песни). После возгласа ектении поется кондак, к которому может добавляться икос. В случае пения молебна святому, кондак и икос заимствуются из его службы в Минее. Далее, по желанию, может петься акафист Богородице или святому, которому совершается молебен. Акафист по 6-й песни может исполняться как после рядовых кондака и икоса, так и сразу после возгласа ектении (в этом случае рядовые кондак и икос переносятся на 3-ю песнь и поются перед седальнами). После кондака и икоса (или после акафиста, если он пелся) произносится прокимен Евангелия. Прокимен и Евангелие выбираются в соответствии с тем, кому служится молебен. Текст прокимнов и Евангельские зачала приводятся после чина общего молебна в Требнике. Если молебен совершается в честь святого, после прочтения Евангелия на Славу поется: Молитвами (имя рек), Милостиве, очисти... Стихира после чтения Евангелия заимствуется из службы святого (по 50-м псалме); если служба в Минее не полиелейная, стихира берется из любого цикла стихир по усмотрению уставщика. На молитве литии непременно поминается святой, которому совершается молебен, также могут поминаться и святые дня.
По 9-й песни канона – Достойно есть... Пение Достойно есть в периоды попразднств заменяется задостойником праздника (ср.: Триодь Цветная, «Подобает ведати, како поется молебен на Святую Пасху»).
Тропари: Вышшую Небес... («и кадит священник жертвенник [т. е. алтарь. – С. В.] и люди») Тропари Вышшую Небес поются только на молебне в честь Пресвятой Богородицы. Во время пения тропарей совершается каждение. Если молебен совершается какому-либо святому, сразу после Достойно есть читается Трисвятое.
Трисвятое по Отче наш... Возглас: Яко Твое есть Царство…
Тропари, глас 6-й: Помилуй нас, Господи, помилуй нас... Слава: Господи, помилуй нас... И ныне: Милосердия двери... На общем молебне в честь Пресвятой Богородицы по Трисвятом поются покаянные тропари, на других молебнах (напр., какому-либо святому) поются следующие тексты: тропарь святого; Слава: кондак святого; И ныне: Богородичен воскресный по гласу кондака (приложение 3-е).
Ектения: Помилуй нас, Боже... Возглас: Услыши ны, Боже... В последовании молебна в Часослове ектения после тропарей указывается малая сугубая (как по 3-й песни). Согласно Октоиху, после прошения Еще молимся о милости, жизни... добавляется прошение: Еще молимся и о еже сохранитися граду сему... (см. 3-е прошение на литии в Служебнике), на которое хор поет: Господи, помилуй (40 раз). Возглас ектении – Услыши ны, Боже... (см. на литии в Служебнике). Требник в последовании молебна содержит в составе сугубой ектении еще дополнительные прошения (напр., о болящих), произносящиеся в случае необходимости.
Молитва ко Пресвятой Богородице: О, Пресвятая Госпоже… В случае совершения молебна в честь святого, читается молитва святому. После молитвы может петься величание.
Окончание: Премудрость. Пресвятая Богородице, спаси нас. Честнейшую Херувим... Слава Тебе, Христе Боже... Слава, и ныне. Господи, помилуй (трижды) Благослови. Отпуст. Отпуст на молебне должен произноситься великий, подобно отпусту утрени, с поминовением святого, которому совершался молебен (ср.: Триодь Цветная, «Подобает ведати, како поется молебен на Святую Пасху»).

Заключение

Завершая обзор существующих в богослужебной практике Русской Церкви молебных пений, а также рассмотрение порядка общего молебна, необходимо заметить, что эти чинопоследования своим содержанием и формой приобщают каждого верующего к бесценному сокровищу Православия – опыту живого Богообщения, каким является наше богослужение. Ведь за содержанием служб, за уставными, зачастую чисто практическими, указаниями богослужебных книг обнаруживаются сокровища догматического, нравственного и литургического богословия. Вот почему для православного христианина естественно благоговейное отношение к богослужению, как к многоценной жемчужине (Мф. 13:45-46), которую необходимо трепетно хранить и оберегать. Пример именно такого возвышенного отношения к богослужению нам являет видный литургист XX века и великий молитвенник священноисповедник Афанасий (Сахаров): «Неисчислимые богатства духовные, заключающиеся в нашем богослужении, в наших книгах церковных, в своем сочетании представляют дивную гармонию, заключены в чудную оправу священной поэзии. Здесь и величественные хвалебные гимны дивному и высокому, паче всех царей земных, Творцу и Промыслителю Богу. Здесь же за сердце хватающие, способные заставить плакать и зачерствелую душу скорбные элегии, покаянные вопли грешного человечества, на стране далече тоскующего об утраченном отечестве. Богатство смысла и разнообразие содержания наших церковных песнопений облечено в изящные формы изложения, и сила мысли соединяется со стройностью и звучностью слова, с легкостью и красотой выражений».

Для служения молебнов используется книга Канонник. В Каноннике помещено начало молебна, краткий устав соединения канонов. Указаны катавасии, завершающие каждую песнь на Молебне (поются обычно на память). Есть текст задостойника «Владычице, приими», который поется после канона, за исключением праздничных молебнов.

Каноны пронумерованы, перед ними помещены тропари в готовом порядке для чтения на Бог Господь. В конце Канонника находятся главы: «Прокимны и евангелия» и «Стихеры по евангелии». Поиск в них осуществляется по номеру канона.

Отпусты в большинстве канонов имеются, при отсутствии определяются общими правилами.

Перед молебном уставщик закладывает канон, прокимен с евангелием, стихеру.

7.3 ПОСЛЕДОВАТЕЛЬНОСТЬ МОЛЕБНА

7.3.1 НАЧАЛО - ПО КАНОННИКУ ИЛИ ЧАСОСЛОВУ

Наставник возглашает:«3а молитв...». Псаломщик: «Аминь. Святыи Боже...». По Отче наш наставник - молитву Исусову. Псаломщик: «Аминь». Господи помилуй, 12. Слава, И ныне. Приидите поклонимся. Псалом 142. (В Часослове - в ряду павечерницы или ексапсалмов на утрене, без стиха). Слава, И ныне. Аллилуия, аллилуия, слава Тебе Боже - 2-жды.

Ведущий лик запевает третий раз: «Аллилуия...» и поет ектению Господи помилуй, 12. Слава, И ныне.

БОГ ГОСПОДЬ - ПО КАНОННИКУ ИЛИ ЧАСОСЛОВУ

В Часослове в ряду утрени. Общий порядок в § 4.3

ТРОПАРИ НА БОГ ГОСПОДЬ

Общий порядок в § 4.4. По Каноннику - как указано наряду перед каноном. На молебнах господских тропарь 2-жды, Слава, И ныне - тот же. На молебнах богородичных также; а святым - тропарь 2-жды, Слава, И ныне богородичен по гласу от воскресных тропарных (по гласу тропаря святому). Если молебен с несколькими канонами см. § 7.6.

ПСАЛОМ 50 - ПО КАНОННИКУ ИЛИ ЧАСОСЛОВУ

Псаломщик чтет псалом Помилуй мя боже. Наставник - молитву Исусову. Головщик - Аминь. На сходе начинаем:

КАНОНЫ

Поем ирмос 1-й песни, 1-жды. В великие и храмовые праздники - 2-жды, а в попраздньства и отдания их - 1-жды. Канонарх благословляется и чтет тропари канона на 4: два запева (тропари в зависимости от количества их объединяются под один запев («под главу») или повторяются), Слава - тропарь. И ныне - тропарь. Затем поется катавасия - «Сохрани от бед...» или «Избави от бед». По катавасии поклон и Господи помилуй, 3-жды.

Следующая песнь канона. Если канонов несколько, см. §7.5.

По катавасии 3-й песни Господи помилуй, 3-жды. Слава, И ныне. (2-й лик). Чтется седален наряду в Каноннике 1-жды, а святому Слава, И ныне - богородичен. 4-я, 5-я, 6-я песни (катавасия на всех песнях канона одинакова).

По катавасии 6-й песни Господи помилуй, 3-жды - Слава, И ныне. Канонарх возглашает «глас» и чтет кондак и икос. Концы поем на"глас.


7.3.6 ПРОКИМЕН, ЕВАНГЕЛИЕ

Общий порядок как на утрене. Евангелие в конце каноника, там же и прокимен.

ПО ЕВАНГЕЛИИ СТИХЕРА

Но Слава Тебе Господи ведущий головщик запевает Слава - «Отче и Слове и Душе, Троице святая очисти множество согрешении наших». И ныне - «Молитв ради Богородицы...» Затем «Помилуй нас Боже по велицей милости Твоей, по многим щедротам твоим очисти беззакония моя. Боже Спасе мой». И поется стихера в конце Канонника (с утрени по 50-м псалме). Далее 7-я песнь.

На молебнах Богородице поется также, а святым вместо Отче и слове поется «Молитв ради (апостола, пророка, Предотечи, страстотерпца, святителя, преподобнаго, чудотворца) Милостиве очисти...».

На великие Господские праздники поется (глас 1-й) Слава - Всяческая днесь. И ныне - Всяческая днесь (текст в Псалтыри в избранных псалмах, роспев в Обиходе в величаниях). Помилуй нас Боже и стихера празднику. В попраздньство и отдание Всяческая днесь не поется, а обычно Слава - Отче и Слове...

КОНЕЦ МОЛЕБНА

Псаломщик - Святыи Боже... По Отче наш наставник - молитву Исусову. Псаломщик - Аминь. И чтет тропарь, Слава, И ныне - кондак. Святым же - тропарь, Слава-кондак, И ныне - богородичен, который читался на Бог Господь. Прощается.

Ведущий лик - Господи помилуй, 40 (три поклона). Слава, И ныне. Честнейшую херувим. Слава, И ныне. Господи помилуй, Господи помилуй, Господи благослови (с поклонами). Отпуст. Головщик - Аминь. Лик - Господи помилуй, 3-жды.

В великие и храмовые праздники и когда изволит настоятель, запев на молебне поется (головщики запевают, чередуясь).

Также поется тропарь, кондак - по Обиходу, тропарь 1-й раз на - глас (второй лик), 2-й и 3-й - в роспев. Роспевы канонов двунадесятым праздникам помещены в книге Знаменный канонник.

error: